Array
(
    [0] => Array
        (
            [Content] => Array
                (
                    [id] => 19066
                    [text] => 

[H1] => [H2] => [intro] => [include] => [user_id] => 0 [_created] => 2012-08-15 12:36:11 [_modified] => 0000-00-00 00:00:00 ) [Element] => Array ( [id] => 16 [element_type_id] => 32 [languages_prefix] => nl [content_id] => 19066 [auth_company_id] => ) [ElementType] => Array ( [id] => 32 [name] => ROGO - Balie 1 ) [NodeElement] => Array ( [id] => 278 [element_id] => 16 [node_id] => 15167 [position] => right [order] => 278 ) ) )

Nieuws

Pannenbier Orthopedisch Centrum

Op het terrein van het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer is op woensdag 3 juli 2019 pannenbier geschonken voor het Reinier Haga Orthopedisch Centrum.
lees verder

Minister Bruno Bruins brengt werkbezoek aan de orthopedie

Op maandagmiddag 14 januari bracht Bruno Bruins, minister voor Medische Zorg en Sport, een werkbezoek aan de afdeling orthopedie van het Reinier de Graaf in Delft.
lees verder

Orthopedisch Centrum in Reinier Magazine

Reinier Haga Groep bouwt Orthopedisch Centrum dat patient zorg op maat biedt.
lees verder

3D braces

Duimbasisartrose is de meest voorkomende geisoleerde artrose van de hand.
lees verder
Nieuwsarchief >>
ISO 9001

Knie

Voorste kruisbandletsel

De eerste 4 weken thuis

De eerste week thuis bestaat uit zoveel mogelijk rust. Rust is van essentieel belang voor een goede genezing. De nieuwe kruisband moet de tijd krijgen om goed vast te groeien in de knie. Bij het lopen maakt u daarom altijd gebruik van twee krukken.

Uw dagelijkse activiteiten zijn in deze periode beperkt tot het gebruik maken van maaltijden, toiletbezoek en het oefenen.
De fysiotherapeut instrueert u hoe u de knie strekt en buigt en hoe u uw spiergevoel traint.

Hervatten van het dagelijkse leven en werkzaamheden

(vanaf ongeveer 4 weken)

U leert steeds zelfstandiger te bewegen. U werkt aan het herstel van het normale looppatroon. U leert weer lopen zonder krukken en oefent samen met de fysiotherapeut om het geopereerde been goed te gebruiken.

De knie is steeds beter te bewegen. Ook de kracht en de coördinatie van de spieren nemen toe. In deze periode mag u beginnen met fietsen en auto rijden.

De fysiotherapeut houdt de mate waarin de knie kan worden belast nauwkeurig in de gaten. Daarbij let hij op zwelling, warmte, pijn en de mate waarin u de knie kunt buigen en strekken. Als u de knie zwaarder kunt belasten, kunt u intensiever trainen, o.a. lopen zonder krukken. Het trainingsprogramma bestaat uit fietsen, roeien, steppen, lopen en specifieke kracht- en stabiliteitsoefeningen. U volgt ook een oefenprogramma voor thuis.

In deze periode kunt u weer beginnen met werken. Wanneer u uw werk weer kunt hervatten, hangt af van het soort werk dat u doet en de mate waarin de knie tijdens het werk wordt belast. Als u vooral zittend werk doet, kunt u zes weken na de operatie meestal weer aan de slag. Zwaar lichamelijk werk, zoals in de horeca of in de bouw, kunt u pas na 3 maanden hervatten. Als u gaat werken, blijft u wel bij de fysiotherapeut komen voor controle en behandeling.

In deze periode van herstel kan het voorkomen dat het litteken gevoelig is als u knielt op de geopereerde knie. Bij een klein aantal mensen kan de pees in de knie geïrriteerd zijn.

Terugkeer naar zwaardere belasting en sport

(vanaf ongeveer 6 tot 9 maanden)

U leert de knie zwaarder te belasten met (sport-)specifieke trainingen zoals fietsen, steppen, roeien, (hard-)lopen en stabiliteitstrainingen.

Ook traint u moeilijkere bewegingen met tempowisselingen (intervaltrainingen) en richtingsveranderingen, zoals slalommen, kap- en draaibewegingen, springen en hinkelen. U traint op verschillende soorten ondergrond, zoals een gymzaalvloer, bosgrond, zand en gras.

Met deze specifieke training bereidt u de knie voor op intensieve belasting. Dit is van belang als u werk doet waarbij u veel staat, loopt, trap loopt of tilt en de kniebelasting dus groot is. Een goed gebruik van de knie tijdens het werk is belangrijk en draagt bij aan een goed herstel.

Ook als u (weer) wilt gaan sporten, is een specifieke training belangrijk. De meeste sporten kunnen na 6 maanden weer beoefend worden. Sommige contactsporten, zoals voetbal, volleybal, basketbal en hockey kunnen pas na acht maanden hervat worden.

Als u weer wilt gaan werken en/ of sporten, is het verstandig om dit te bespreken met de orthopeed en/ of de fysiotherapeut en de bedrijfsarts.